2015

Hela 2015 är lite vagt för mig. En del (många) perioder har varit ganska trista, och mycket av 2015 har jag valt att fokusera på jobb. Och jag var faktiskt tvungen att kika på mitt instagram-konto för att färska upp minnet en aning. Men årets kortaste sammanfattning kan ni få redan nu:

 

2015 var sjukt händelselöst.

 

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?
Drev ett eget företag på allvar. Jag registrerade företaget redan när jag bodde i Svall, men det var inte förrän i somras som jag körde igång på riktigt. Hur jävla kul som helst. Och svårt och jobbigt och stundstas helt omöjligt men ändå så himla värt det. Och jag hade inte klarat det utan världens absolut bästa storasyster som förklarat momskonto, avgifter, bokslut, avdrag, olika konton, debit och kredit. Tack Frida för att du tycker att det är okej att jag är dum i huvudet.

Genomdrev du någon stor förändring?
Ja. Minst sagt. Jag lämnade ett tre år långt förhållande och skaffade egen lägenhet. Fredrik flyttade hem till Göteborg. Det var tungt som fan. Men han finns fortfarande kvar i mitt liv och det känns fint. 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Vänners vänner, gamla vänner och bekanta. Men ingen i min närmsta krets fick barn. Dock väntar vi med spänning efter en ny liten familjemedlem. Som jag längtar efter honom! 

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? 
-

Dog någon som stod dig nära?
Nej, det är jag tacksam för.

Vilka länder besökte du?
Inget. Fyfan vad deppigt. (Danmark räknas inte.)

Bästa köpet?
Mina Kavat-kängor från Naturkompaniet. Min födelsedagspresent till mig själv. Och ett objektiv, Sigma 55mm 1,4 som jag fick i julklapp av företaget. (bästa arbetsgivaren ever) 

 

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Kasper! Han har utvecklats så galet mycket detta året. Allt från att sluta med napp, börja på potta och att han ständigt pratar pratar pratar. Att få se hur man förändras från en bebis till en pojke med en egen personlighet. Och så skriker han en del också, men det kommer väl på köpet. Det där humöret vet jag inte vem han ärvt från? En bestämd men underbar liten herre.  

  

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016?
Energi och livsglädje. Hur deppigt det än låter så känner jag att det är något jag alltid haft i överflöd, men det här året har jag fått leta ordentligt efter det.

Vad önskar du att du gjort mer? 
Skrattat. Och slappnat av mer.

 

Vad önskar du att du gjort mindre?
Den där jävla prestationsångesten. Far åt skogen! Den tar alldeles för mycket tid och energi.

Favoritprogram på TV?
OJ. TVn är aldrig på här hemma men Netflix däremot.. Downton Abbey, The Nick, Homeland, New Girl, Modern Family. Allt beroende på humör. 

Bästa boken du läste i år?
Jag började läsa Orange Is The New Black (boken som serien bygger på), räknas det? Läste dock aldrig ut den, även om det var bra. Och så började jag läsa Ord kan krossa betong, en bok om Pussy Riot. Riktigt bra, men när stranddagarna tog slut försvann min lust att läsa.

Ja! Just det! Jag läste ju faktiskt ut en bok i år! Den var så himla, himla bra att jag streckläste den på ett par dagar. Gick ner till parken och läste och grät ögonen ur mig – The Fault is In Our Stars. Eller som den heter på svenska – Förr eller senare exploderar jag. Det är en berättelse om cancer, förälskelse, vänskap, familj och om Hazel Grace och Gus. Den är förkrossande vacker och gripande och beskriver hur det är att vara ung men ändå stå med ena foten i graven. Det är ”bara” en ungdomsbok, men jag rekommenderar ändå alla att läsa den. Det har också gjorts en film med samma titel. Och Gus är så charmig att man min generad hemma i soffan.

 

Största musikaliska upptäckten?
Har inte gjorde ngt speciellt stor upptäckt, men hittar låtar mest hela tiden. Eftersom jag har spenderat mycket tid framför datorn med jobb så har det blivit mycket lugn musik. Men två låtar som gått mycket på repeat är Tom Odell – Heal och Hoizer – Cherry wine.

 

 
 

Vad var din största framgång på jobbet 2015?
Att få fota bröllop! Det är mitt drömjobb och målet är att jag ska kunna försörja mig helt på företaget, även om jag inte är där ännu. Men jag har inte bråttom. Jag skulle vilja kombinera jobba och resor, men det är ett mål för framtiden.

 

Största framgång på det privata planet?
Ingen? Eller? Att vara självständig är en framgång för mig. 

Största misstaget?
Stressat för mycket, haft för mycket press på mig själv.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Ledsnare. Och tröttare. 

 
 

Vad spenderade du mest pengar på?
Hyra? Kul va?

Något du önskade dig och fick?
Framgång i företaget.

Något du önskade dig och inte fick?
Oj. Ville ha en bättre balans. Mer yoga. Det gick åt helvete.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015?
Drack champagne hemma hos Perche. 

  
 

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mindre stress och oro. 

Vad fick dig att må bra? 
Att bli bokad för fotojobb är ju inte bara en boost för självförtroendet det är ju också en bit närmre mitt mål.

Vem saknade du?
-

De bästa nya människorna du träffade?
Har inte träffas så många nya människor men tjejerna på jobbet förgyller faktiskt min vardag mer än de själva tror! 

 

Mest stolt över?
Det var ett jäkla tjat – men åter igen, företaget och alla bröllop jag har levererat och de fina mail jag har fått från tacksamma brudbpar. Det värmer både hjärtat och egot mycket!

Högsta önskan just nu?
GE MIG SOL OCH VÄRME.

  
 
 
Från malmöfestivalen.
 

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Jag håller inte på med nyårslöften, det har jag inte gjort på många år, men jag har bestämt mig för att pressa mig själv mindre. Slappna av. Ha kul och inte glömma att jag fotar för att jag älskar det och att jag faktiskt är duktig på det jag gör! Det är inte bara här jag är dålig på att uppdatera, jag är lika kass på att blogga på min egna hemsida, vilket tyvärr någonstans beror på att jag får sån ångest och tycker inte att mina bilder ät tillräckligt bra för att visa upp. Men nu ska det bli ordning och reda med det. 

Och sluta med den jävla prokrastineringen!

 

//Lillasyster

Vår vardag | |
Upp