KK

Malmö-baserade läsare, eller ni som befinner er på facebook, har säkert nåtts av infon att min arbetsgivare (snart fd) har gått i kokurs. I tisdags, den 23/6, lämnades en konkursansökan in av våra ägare själva.
 
 
 
Ni kan läsa Sydvsenskans artikel här. Pressreleasen ser ut såhär:

Salads and Smoothies begär sig i konkurs.

Styrelsen för Salads and Smoothies Sverige AB har idag lämnat in egen ansökan om konkurs till Malmö Tingsrätt.
Bolaget försattes i rekonstruktion i februari pga. lönsamhetsproblem. Under rekonstruktionen har ett stort arbete lags ned för att komma tillrätta med lönsamhetsproblemen. Tyvärr kan ledningen konstatera att arbetet inte nått de resultat som är nödvändiga för fortsatt drift. Detta trots att ägarna tillskjutet väsentliga finansielle resurser.
Den främsta orsaken till att rekonstruktionsarbetet nu avbryts är att försäljningsutvecklingen under våren varit negativ, delvis beroende av det dåliga vädret. En annan faktor är att man inte lyckats komma överens med samtliga fastighetsägare, även om man lyckats med en del.

Styrelsen i Salads and Smoothies
 
 
För min del innebär det en uppsägning där jag förhoppningsvis blir arbetsbefriad under uppsägningstiden som i mitt fall är två månader. Vidare innebär det att lönen betalas ut via lönegaranti, genom länsstyrelsen. Lönen som jag skulle fått den 25e juni är därför sen, och vi räknar med att vi får den ca två-tre veckor senare än vad vi eg skulle haft, dvs någonstans runt den 10 juli. Sist men absolut inte minst innebär det att jag förlorar 30 sparade semesterdagar, dvs SEX veckors lön med semestertillägg. Har jag riktig "tur" förlorar jag dessutom ca två veckors komptid, men det tänker jag fasen i mig kriga om.
 
Så snälla ni - håll tummar och tår för att jag:
1. Blir arbetsbefriad under uppsägningstiden
2. Får ut min komptid i ledig tid, så att jag kan ta mina inplanerade veckors semester utan att bli fattig
3. Hittar ett nytt världens-bästa-jobb
 
Summa kardemumma: Jag brukar ju säga att allt har en mening. För det har det. Meningen med det här har jag dock inte funnit än, och i ärlighetens namn vet i tusan om jag gör det heller...
 
//Storasyster
Jobb & Skola | bolag, företag, konkurs, saladsandsmoothies | |
Upp