Luciadagen

Luciadagen i söndags. Den enda dag om året som jag prompt ska gå i kyrkan. Det är liksom tradition.
 
Vi började vår dag 05,15. Lite väl tidigt om jag får tycka något, och ännu tidigare känns det om man varit på julfest med jobbet dagen innan. Även om jag var städad och lugn var jag inte hemma förrän lite efter tolv, så 05,15 var väl i tidigaste laget tyckte jag....
 
Vi kom iaf upp, käkade frulle och styrde sedan bilen mot Vellingeblomman. Jag har velat se deras tomtestig hur länge som helst, men inte blivit färdig. Nu blev det av! Riktigt mysigt! På vägen mot kassorna fastnade vi i ljusträsket. Vellingeblomman säljer Yankee candle, jag fullkomligen älskar de ljusen. Jag gillar de flesta ljus, men dessa är i en klass för sig, vilket tyvärr oxå syns på priset. Men vi hittade en annan fiffig grej! Små "vax-klumpar" som man lägger i en hållare med värmeljus. Vaxet smälter då och luktar ljuvligt. Vi köpte massa juldofter, så nu luktar det galet gott i hela lägenheten.
 
Juldoft
 
Jag har redan bestämt mig för att köpa riktigt bra ljus till toaletterna i nya radhuset. Jag gillar ljus på toa. Dels för doften såklart, men oxå för ljuset. Att ta en dush på kvällen med bara tända ljus, som balsam för själen.
 
 
Luciadagen till ära bestämde vi oss sedan för att gå till kyrkan. Kl 15 var det julkonsert med Lucia i Limhamns kyrka, bara 300 m från där vi snart bor! Vi var där kvart i, inte för tidigt med en rastlös unge, vilket var ett stort misstag. Kyrkan var redan full, dörren var stängd med en lapp om brandrisk bla bla bla. Snacka om antiklimax. Vi fick köra hem igen. Så tråkigt! Jag blev så himla besviken och ledsen. Lucia är den enda dagen på hela året som jag verkligen vill gå i kyrkan, och så fick jag inte det. Bitter! Jag tröstade mig med lussebullar och vin :)
Note to self: Gå dit i GOD tid nästa år!
 
 
På vägen hem hämtade vi ut våra julkort (med två dagar kvar till sista-dagen-att-posta-med-julfrimärke). Jag öppnade och skulle börja skriva julkort bara för att upptäcka att vi nog hade lite väl bråttom när vi beställde...
 
famijen. FAMIJEN!!! wtf?!
 
 
Så kära familj och vänner - julkorten kommer, om än något försenat. Som den perfektionist jag är kan jag ju inte skicka ut felstavade julkort utan att få magsår på köpet, så det var bara att beställa nya! Heja heja!
Note to self: beställ julkorten lite tidigare nästa år!
 
 
Efter fiaskot med full kyrka, kaoset med julkorten och en nattning jag inte önskar mina värsta fienden satte vi oss ner i soffan, min man och jag, för att titta på ett avsnitt Downton och bara slappna av.
 
Då händer det som inte får hända - en stor kopp te rakt på/över min dator.
 
mac på tork.
Jag struntar väl i datorn, det är ju bara en "pryl". En dyr jäkla pryl dock, men fortfarande bara en pryl. Bilderna dock, de höll jag på att få panik över. Efter en halvtimme under fönen och ett dygn på elementet funkar datorn dock igen. Heja mac!
Note to self: Backa dina bilder oftare, ditt pucko!!
 
Som ni ser, en dag full av insikter. Nästa år önskar jag mig dock en något lugnare Luciadag. Och julkorten ska jag beställa i oktober. Så det så.
 
//Storasyster
Vår vardag | |
Upp