2015

Året 2015 är snart till ända. Vart tog det vägen?
Jag hör mig själv säga så varje år, och varje vecka. Fattar inte vart tiden tar vägen - ett tecken på att jag börjar blir gammal kanske?
 
Jag har snott nedan frågor från Underbaraclara. Håll i er, här kommer mitt 2015:
 

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?
Skolade in ett barn på föris. Vilket skitgöra. Hjärtat går i bitar när man ska lämna en förtvivlad unge till personal som ingen av oss känner än. Fifan va pissit rent ut sagt. Nu gick det ju tack och lov bra tillslut och nu älskar Kasper sitt dagis och fröknarna är underbara.
 
Första besöket på föris, maj 2015

Genomdrev du någon stor förändring?
Köpte ett radhus! Nu har vi ju visserligen inte flyttat än, men mentalt bor jag redan där och sitter och myser i vårt uterum på kvällarna med en filt, en bra bok och ett glas rött. Gud, vad jag längtar!

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Japp, i oktober fick en vän en lillebror till storebrodern. Och för några dagar sedan kom en annan fin liten kille till världen. Jag ser så fram emot att träffa honom!

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas? 
1 juni, Kaspers första dag på föris. Och 15 mars, Kaspers födelsedag, det var en riktigt mysig dag med tårta och kakor i överflöd <3
 
Kasper 1 år

Dog någon som stod dig nära?
Ch´s morbror gick tyvärr bort i cancer i november. Vi var på en gigantisk begravning med 150 pers och grät ögonen ur oss. Så sorligt och alldeles för tidigt. Morbror Anders var en riktig livsnjutare så vi hedrade honom på kvällen genom att dricka mängder med champagne och berätta anekdoter. En bra avslutning på en jobbig dag.

Vilka länder besökte du?
Tyvärr höll vi oss i Svea rike (bortsett Kphmn, men det räknas ju knappt).

Bästa köpet?
Det måste ju vara vårt radhus, även om vi än så länge bara betalat handpenningen på 10%.
Jag har dock köpt en bauta-cykelkorg oxå. Jag har tyvärr inte fått den än, för den kommer från försäljarens leverantör då den var slut i lagen, men jag väntar och väntar. Förhoppningsvis förenklar det min cykelvardag något när jag får plats med alla väskor i cykelkorgen och slipper ha dem löst hängande här och var på cykeln.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Radhus-köpet. Vi kommer att få det så fint!
 
Vårt nya uterum
 

Saknar du något under år 2015 som du vill ha år 2016?
Lugn. Sömn. Ro. Pease and f-ing quiet. Och en sommar - kan det snälla bli en klok sommar 2016 så man får lite sol och värme på sin kropp. Det känns som jag frusit sedan sommarn 2014...

Vad önskar du att du gjort mer? 
Sovit mer, dock inte självvalt med för lite sömn. Läst mer, det ska jag göra 2016. Varit ute mer, men det blir det definitivt bättring på 2016 när vi har en egen trädgård att götta oss i.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Spenderat tid på sociala medier - jäkla skittidsfördriv. Äter upp tid som jag kunnat göra något så oerhört mkt bättre med.

Favoritprogram på TV?
Homeland och Downton Abbey. Vi hade ett House of Cards-race i våras, men vi tröttnade på Kevin Spacey och slutade titta nånstans i säsong 3.
 


Bästa boken du läste i år?
Dåligt med läsning, men jag plöjde Backmans alla böcker i somras och "Min mormor hälsar och säger förlåt" är bland det bästa jag läst.

Största musikaliska upptäckten?
Babblarna, Flygplan, Bilar. Nädå, skämt å sido. Men jag är ganska dåligt på att uppdatera mitt musikförråd, jag kör på gamla hederliga favvisar som Bo Kaspers, Bob Marley, Tingsek m fl.

Vad var din största framgång på jobbet 2015?
Att få tillbaka (nya ägare) mitt jobb efter att ha blivit uppsagd pga konkurs. Dessutom fick jag en del jobberbjudanden under tiden jag var arbetsbefriad och började söka jobb. Att tacka nej till en tjänst är ju alltid en boost för självförtroendet.
Jag har valt att jobba 80% och det är lätt det bästa beslut jag tagit på länge. Jag är mycket mer effektiv när jag jobbar, jag slipper lååånga tradiga dagar när jag ändå eg är för trött för att få nåt vettigt gjort och jag har faktiskt tid att ha en fritid. Win win!

Största framgång på det privata planet?
Att jag öht överlevt vardagen. Fy tusan vad slitigt, svettigt och stressigt det är att lämna, hämta, jobba, handla, laga mat och natta. Och om igen, och om igen. Jag var ganska stressad redan tidigt i höstas, och att lägga ut vår lägenhet till försäljning med allt vad det innebär gjorde ju inte mig mindre stressad direkt. Jag är glad att få lite julledigt nu. Jag behöver det verkligen!

Största misstaget?
Stressat för mkt som vanligt. Och oroat mig för både ditt och datt. Det gör jag ju alltid tyvärr...

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Ledsnare tror jag. Eller inte direkt ledsen, men SÅ trött och stressad. Och gnällig. Stackars min omgivning - sorry för allt gnäll!

Vad spenderade du mest pengar på?
Mat. Blöjor. Tradiga saker. Tyvärr har jag inte köpt något speciellt roligt alls. Och det märks bla i min garderob, jag har inte ett jota som är roligt att ta på mig :( När jag skulle på julbowling med jobbet var det roligaste jag kunde hitta i garderoben ett par svarta jeans och en svart top. Dags att lägga lite pengar på mig själv!

Något du önskade dig och fick?
Jobb. Och ett radhus :))

Något du önskade dig och inte fick?
En dag på spa. Äh, inte tvunget på spa, men tid att bara vara. En av anledningarna till att jag nu känner mig som en urvriden disktrasa.

Vad gjorde du på din födelsedag 2015?
Drack champagne och åt jordgubbar.
 
Moët och jordubbar

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mindre stress och oro. Och fred på jorden! Det låter ju lite väl präktigt, men alla dessa flyktigar, en del människors öde, fasen vad det sliter på mig mycket mer än jag väntat mig. När bilden på lille Aylan, som spolades upp död på en strand, rullade fram i mitt facebook-flöde grät jag i tre timmar. Hejdlöst. Jag var helt knäckt. Fasen vad jag tar illa vid mig när människor far illa, speciellt barn.

Vad fick dig att må bra? 
Att jobba 80% och få tid att faktiskt leva, inte bara jobba. Jag hinner både träna, baka och titta på film med Kasper.

Vem saknade du?
-

De bästa nya människorna du träffade?
Det här är ju riktigt tragiskt, men jag har typ inte träffat några nya människor. Rikt socialt liv vi har va? Note to self: Träffa lite mer människor 2016!
 

Mest stolt över?
Att jag faktiskt (iaf enligt mig själv) lyckas vara en hyggligt bra mamma även om jag ibland vill strypa ungen och lägga mig under ett täcke och gråta av utmattning. Att jag faktiskt cyklar med Kasper till (eller från) dagis varje dag trots att det är jäkligt trist (läs: blåsigt) och jobbigt.

Högsta önskan just nu?
Vila, sömn, lugn och ro.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Jag ska försöka ta saker mer som de kommer, inte planera ihjäl mig och oroa mig så mkt för allting. Typ en större utmaning än flyktingkrisen (obs, skämt! såklart inte jämförbart). Jag ska dessutom se till att få mer tid för mig själv. Att bara vara. Så jag slipper vara helt utmattad nästa december när jag skriver den här sammafattningen.
 
//Storasyster
Vår vardag | 2015, sammanfattning, år, året, åretsomgått | |
Upp