Livet

Idag är det två månader sedan Kasper valde att komma ut i stora världen. Till vår värld! Sedan dess har allting varit annorlunda, fast ändå precis som förut.
 
Att vara förälder är stort. Större än jag var beredd på. Och då menar jag inte bara de fysiska förändringarna med (brist på) sömn, bra och sämre dagar, det faktum att man ibland inte kommer ur ut lägenheten osv. Nä, jag tänker på den mentala förändringen. Jag är ju såklart fortfarande samma person, jag är Frida, inte (bara) Kaspers mamma. Men helt plötsligt måste jag börja väga för-och nackdelar med de val jag gör och det sätt jag väljer att leva mitt liv på eftersom jag vill vara en god förebild för min son.
 
Vidare funderar jag ganska mycket på det faktum att vi ska fostra ett barn. Att lära en unge vad som är rätt och fel är inte alltid lätt. Visst, man får inte slåss och man ska säga tack för maten. Men jag tänker i ett större perspektiv. På de val Kasper kommer att stå inför under sin uppväxt (och under hela livet), och på det faktum att världen inte alltid är rättvis. På alla människors lika värde och rättigheten att få älska vem man vill.
 
 
Kärlek <3
Foto: Elin Jonsson aka Lillstrumpa
 
 
Det är en stor uppgift att lära en människa vad som är rätt och fel. Dels spelar samhällets värderingar in, och självklart kommer han själv också att ha åsikter, tankar och funderingar. Och då gäller det att finns där för honom. Att guida och hjälpa.
 
Sen är det ju det här med kärleken. Kärleken gör dig blind sägs det. Och det stämmer ju! När jag träffade Christian var jag blind länge, och är nog lite så fortfarande <3  Kärleken till Kasper är ännu större. Så stor att jag ibland fäller en tår eller två. Av lycka, men oxå av rädsla. Tänk om något skulle hända honom! Och det är just i den känslan som jag får förståelse för att föräldrar ibland har svårt att vara så tuffa mot sina barn som man tänker sig i förväg. Att barn curlas och får leva rövare. För det är svårt att vara tuff mot någon man älskar så mycket att hjärtat håller på att svämma över av all kärlek.
 
Så Kasper, Kära Älskade Underbara unge! Tack för att du valde just oss till dina föräldrar! Vi lovar att göra vårt allra bästa för att guida dig ut i den stora världen!
 
//Storasyster
Kasper | barn, bebis, förälder, föräldrar, kärlek | |
Upp