Jag har överträffat mig själv!

Ta mig fan. Jag har överträffat mig själv i bullbak. Idag har jag bakat de godaste bullar jag nånsin ätit (om man nu får säga det själv och vara lite osvensk).
 
Jag har insupit inspiration från mina husgudar Leila och Roy och sedan gjort ett eget recept utifrån deras bästa tips. Och jädrar i min låda så gott det blev!
 
Receptet delar jag såklart med mig!
 
Deg:
150 g smör
2 gram saffran (4 påsar)
5 dl mjölk
2 dl socker
1 ägg
1 nypa salt
Mjöl
 
Fyllning:
200 g smör
3 dl socker
600 gram vit choklad
 
Smula jästen i en bunke. Smölt smöret och lägg i saffranet. Låt koka upp och bubbla ordentligt, men bränn inte smöret. Tillsätt mjölken och värm degspadet till ca 34 grader. Häll över jästen och rör så att den smälter. Tillsätt salt och socker och blanda runt. Tillsätt ägget och sedan ca 10-12 dl mjöl. Degen ska vara kletig och inte helt släppa från kanterna. Kör degen i degblandare ca 10 minuter eller knåda för hand minst lika länge.
 
Sätt på gladpack över bunken och sätt att jäsa i ca 1,5 timme (minst till dubbel storlek, gärna ännu mer).
 
 
 
Stjälp upp degen på mycket mjöl. Dela i tre delar. Kavla ut till en rektangel ca 40x30 cm. Bre på en tredjedel av smöret, 1 dl socker och en fjärdedel av chokladen. Vik ner degen så att den nu ligger dubbel, alltså ca 40x15 cm. Skär i 15 lika stora delar och rulla varje del till en kringla. Det går såklart bra att rulla till "vanliga" bullar oxå om man hellre vill det.
 
 
 
 
Sätt bullarna på plåtar och låt jäsa ytterligare ca 45 min.
 
Vispa upp ett ägg med lite vatten. Pensla bullarna med ägget och strö sedan över resten av den vita chokladen.
Grädda i ugnen 10-12 minuter på 225 grader (eller 210 grader varmluft).
 
 
//Storassyter
 
 
Mat & Vin | leilassötajul, lussebullar, lussesnäckor, royfares, saffran, saffransbullar | |
Upp