Den perfekta vetedegen

Att det är kallt smör som ska användas för en perfekt vetedeg, det är ju alla duktiga bagare överens om. Men sen då? Kesella eller inte? Hur varmt degspad? Socker eller inte socker i degen? Den hemliga ingrediensen?
Jag har testat det mesta, men nu tror jag att jag har hittat den perfekta vetedegen!
 
Det här med kallt smör har jag tidigare uteslutit av en enda anledning. Jag har inte haft någon köksassistent. Och att knåda in 200 g smör i en deg för hand, nja, det har iaf inte jag tålamod till. Men nu har jag en KitchenAid. Åh, den är så fin och tjusig, och dessutom min bästa kompis i köket. Jag köpte den för en vecka sedan, och den är redan använd massvis av gånger.
 
 
 KitchenAid
 

Bästa vetedegen enligt Fi
50 g jäst
5 dl ljummen (ca 30-32 c) 3% mjölk
1 krm salt
3 dl socker
200 g rumsvarmt smör (riktigt smör, inte margarin eller nåt sånt trams)
ca 12-15 dl mjöl
  • Smula ner 50 g jäst i en bunke.
  • Häll över den ljumna mjölken och rör om tills jästen har smält.
  • Tillsätt socker och salt och rör om.
  • Lägg i ca 50 smör i bitar och rör stund till smöret fördelat sig något.
  • Häll i ca hälften av mjölet och låt det gå in i degen.
  • Häll i resten av mjölet, eller så mkt som behövs. Själv mäter jag aldrig mjölet när jag bakar bröd eller bullar, utan går på känsla. Det viktigaste är att inte ta för mkt mjöl. Hellre för lite. Om degen är för kladdig går det alltid att tillsätta mer mjöl vid utbakning.
  • Lägg i resten av smöret i små bitar och låt dem gå in i degen.
  • Om du har en köksassistent. låt degen gå på medelfart ca 15 min. Måste du knåda för hand, förbered dig på 20 miuters svettig knådning :)
  • Låt din kladdiga (alltså, utan för mkt mjöl) deg jäsa i ca 60-80 min under bakduk. Ju kallare degspad du har desto längre måste din deg jäsa.
  • När degen jäst till minst dubbel storlek är det dags att börja baka. Gör den form på bullar som du själv föredrar. Vanliga kanelbullar, sockerbullar, släta bullar, kringlor. Fyll dem med massa gott som smör, kanel, kardemumma, vit choklad, mörk choklad eller nåt annat kul... Bara fantasin stoppar dig!
  • När du gjort dina fina bullar ska de jäsa igen, ca 30 min under bakduk. För jäsning gäller alltid att varmt och gott är bättre än kallt och dragigt. Det allra bästa är att sätta på ugnen lite i förväg och låta bullarna jäsa uppe på spisen, där är varmt och mysigt! Håll ett öga på dem bara, så de inte överjäser :) Är det för varmt, kan det gå för fort, vilket inte är så bra. Själv föredrar jag dock bullar som jäst fem minuter för länge framför dem som jäst fem minuter för lite, då det finns risk för jäs-smak på bullen och det är ju inget vidare!
  • När dina bullar jäst klart - pensla med uppvispat ägg och häll på strösocker, pärlsocker, kardemumma, choklad etc. Välj nåt gott!
  • Tjoff in i ugnen på 200 g varmluft eller 225 g utan varmluft. Tiden varierar beroende på hur stora bullarna är, men någonstans mellan 7 och 11 minuter brukar vara lagom.
 
Dagens bullskörd, kanelbullar med kardemumma och vit choklad
 
//Storasyster
 
 
ps. Alla frågor då? Jo, här kommer svaren:
Kallt smör? Yes, definitivt!
Kesella? Nja. Visst ger det en viss saftighet till degen, men den blir oxå mer kladdig med risk för att man då tar i för mkt mjöl...
Degspadet? Ca 30-32 grader, inte mer. Kallare degspad = Lite längre jäsning = Godare bullar!
Socker? Behöver jag ens svara på den frågan?!?
Den hemliga ingrediensen då? Ja ni, det vet i katten. Idag hade jag honung i, det var inte dumt alls :)
 
Kreationer, Mat & Vin | |
Upp