Abstinens

Det här med mobiltelefonen som sitter klistrad i näven på en. Och att man (läs: jag) kollar facebook och Instagram ungefär 200 gånger om dagen (nä, inte riktigt, men lätt 15 ggr iaf). Det är faktiskt inte ok.
 
När vi fick barn bestämde jag mig för att inte bli en mobil-morsa. Ni vet en sån som sitter med ungen i knät men inte har en aning om vad hen gör för att hon är 100% fokuserad på sin mobilskärm. Jag tycker nog att jag lyckats hyfsat bra. Såklart svarar jag (ibland) om det ringer, och sms skickas iväg. Dessutom tar jag många bilder med luren. Men jag undviker facebook, bloggar, Instagram och sånt när bebisen är vaken. När han sover däremot, DET är en annan femma. Då missbrukar jag internet. På en absurd nivå.
 
Mobilen, mobilen, mobilen...
 
 
Nu är det slut med det. Och bästa sättet att sluta - på landet såklart, där täckningen är lika med värdelös. På sin höjd når vi 3G med en plupp (annars oftast bara "edge"), så att försöka komma ut på nätet är bara att glömma. Iaf om man som jag, använder mig av Tele2. Telenor funkar aningen bättre, därav detta och andra blogginlägg.
 
Lämpligt nog tog mitt internet dessutom slut häromdagen, dvs det som ingår i mitt abonnemang. Först tyckte jag att det var bra, för det gör liksom det hela enklare. Men vid närmare eftertanke, så..njae, inte så bra ändå. Jag använder det ju till mer än bara "dumma" saker, t ex karta om vi är ute och kör, och öppettider för Systembolaget och annat viktigt :) Så nu köpte jag ändå till lite nät.
 
Reglerna: Facebook får kollas max två gånger per dag. Instagram samma sak. Och bloggar, de läser jag typ inte alls. Det finns faktiskt tidningar och böcker, vilket är mycket trevligare (ja, bortsett vår egen blogg då :))
 
//Storasyster
Vår vardag | abstinens, internet | |
Upp