Wonne Present.

I Onsdags var det dags för det sista besöket (trodde jag...) hos min fantastiska läkare Susanne Malander. Hon är överläkare på Gyn Onk på Universitetssjukhuset i Lund. Alltså den avdelningen jag "tillhör". Onkoligiska avdelningar är där man behandlas för sina tumörer, strålning eller cytostatika (cellgifter). Att det blev gyn-avdelningen för min del är ju eftersom min tumör satt på min högra äggstock. Susanne är en genomgo kvinna som har varit med mig sedan dag ett, vilket ger en enorm trygghet. Alltid lika glad och sprudlande. När jag berättade för henne att jag och Nicklas skulle resa runt i sydostasien blev hon supertaggad och kom mer hur mycket tips som helst. När hon var yngre gjorde hon nämligen en liknande resa, men mest i Indien om jag inte minns fel. Hon är lätt och prata med om allt, och jag glömmer alltid att jag sitter i ett undersökningsrum i ett av sveriges största sjukhus tillsammans med en överläkare. Det känns bara som att det är jag och Susanne i ett vanligt rum. Inte överläkare Susanne. Utan bara Susanne. De senaste tre gånger har hon sagt "då ses vi en gång till Elin, innan du får börja gå till CSK (Kristianstad) istället". Haha. Men det gör inget, det känns bra att åka till Lund. De där 10 milen gör inget alls. Jag skulle kunna lägga mitt liv i deras händer. Eller ja, det har jag ju redan gjort... Och det gick ju bra! =)

Under behandlingstiden lämnade jag blodprov en gång i veckan, så de skulle kunna ha koll på att jag inte fick några nya cancerämnen i kroppen. Efter behandlingarna blev det varannan vecka, och sedan mer och mer sällan. Senaste tiden har jag besökt provtagningen varannan månad. Igår sa Susanne att jag kan sluta med det. Alla prover har varit tiptop sedan efter behandlingarna, och nu har det ju gått över fyra år. Splittrade känslor, skönt att slippa tänka på det men samtidigt, nu har de ju ingen koll på mig längre... Som Nicklas sa "Men de kan ju inte sluta med det bara sådär!" Men bara sådär är det ju faktiskt inte, det är dags att sluta helt enkelt. Jag som började bli bundis med tanterna på provtagningen i stan!

I Maj ska jag dit nästa gång, splittrade känslor där med. Frisk... Känns oerhört lättande och skönt att gå vidare, men samma sak här, nu kommer de inte ha den stenkollen på mig som de haft innan... Och Alexandra, sköterskan, blir alltid så glad när jag ser henne. Alltid färgglada strumpbyxor, koftor, skor. Och glittrig ögonskugga! Jag tjatar varje gång jag är där att jag tycker de kan piffa upp rummen lite. En blomma här, rand där. Dessutom tror jag alla skulle bli piggare av lite färg på de räliga patient- och sängkläderna. Det behövs inga chockrosa väggar eller turkosa golv. Men en prick eller blomma eller rand, kan väl inte skada?? Vita sletna kläder med REGION SKÅNE i stora boksäver tryckt på känns inte alls kul.

På vägenen hem körde jag och mamma inom ett ställe som heter Wonnes Present. Det ligger mitt ute i skogen utanför Höör. 750 kvm stor butik fylld med massa underbrara saker. Ljus, lykor, blommor, krukor, kläder, möbler, tvålar, servetter, smycken etc. Hur mycket fint som helst. Hon säljer även jättemycket från Kreativ Instinkt.

Kreativ Insikt vill inspirera till stora tankar i den lilla världen. Vi vill inspireradig att stanna upp en stund i vardagen och tänka: Är det här jag? Lever jag verkligen mitt liv?

Vår vision är att om vi är fler och fler som väljer att följa våra hjärtan och skapa liv som bygger på lust, glädje och kärlek, så kommer vi alla att må bättre.

Några av mina favoriter:


Änglar finns - du är en. Love it!!


En drömpuppa. Här ska man skriva ner sina drömmar på den lilla lappen i berlocken, så bär man de med sig och aldrig glömmer.


Hon säljen en massa olika kort, tavlor och tändstickaskar med kloka och härliga citat. Vacka bilder också såklart.


Väggdekor



Denna tändsticksask köpte jag till mig själv. Tyckte jag var värd det =)




När vi skulle betala såg vi en bra skylt: Dammtussar är änglatofflor


Den 4 november har hon öppet hus 10-21, då blir det samma inspiration, glögg och pepparkakor. Jag och mamma ska dit, följ med vettja!



//Lillasyster



Vår vardag | |
#1 - - Storasyster:

Du ÄR en ängel!!

#2 - - svärmor Lena:

Skönt att allt är bra. Funderade på Irjas änglatofflor igår. Nu fattar jag.Trodde först att det var Hans hund hon mena.

Upp